Faktor NRK1, 2003

Foto: Anne Liv Ekroll, NRK
TV-program på NRK. Faktor NRK1, mandag 4. august 2003 kl. 20:25
Megler og misjonær

Astrid Hilde Semmingsen startet sitt lille galleri på Frogner i Oslo for nesten tre år siden. Hittil har hun ikke kunnet leve av det, likevel er kjærligheten til kunsten fortsatt like sterk.
Publisert 31.07.2003 14:55. Oppdatert 31.07.2003 14:55.
Drivkreftene hennes i tillegg til kjærlighet for samtidskunst, er ambisjonen om å formidle kvalitet til et vanlig, kunstinteressert publikum, og en klokketro på at hun skal klare å skaffe seg et levebrød i galleribransjen.

Bak hvert maleri som blir solgt fra galleriet, ligger mange timers arbeid. Semmingsen strekker seg ofte lengre enn de store, etablerte galleriene for kundene, og går ikke av veien for streng belæring eller utstrakt hjemmeservice til utvalgte, gode kunder.

Galleribransjen kan være både uforutsigbar og lunefull. Det er ikke alltid like lett å se hvilke kvaliteter som slår an hos publikum, noe Semmingsen fikk erfare i vinter da hun holdt to store separatutstillinger. Den ene var med en av hennes mest etablerte kunstnere, Thomas Knarvik, mens hun for første gang stilte ut bilder av Helle Kareem under den andre utstillingen. Ingen av utstillingene ble slik hun hadde trodd.

Regi: Kristine Ramm

Faktor NRK1, mandag 4. august kl. 20:25
Midt mellom kunder og kunstnere

Tillit er viktig når man skal drive galleri, både i forhold til kunsnere og kunder. Astrid Hilde Semmingsen driver litt utradisjonelt. Enkelte kunder får spesialservice. Dette er et utdrag av intervjuet som ble gjort i forbindelse med opptakene, men som ikke ble brukt i programmet.
Publisert 04.08.2003 14:05. Oppdatert 04.08.2003 14:15.
Av Kristine Ramm

- Jeg har drevet eget galleri i 3 år. Så langt har jeg ikke kunnet leve av det, sier Semmingsen.

- Etter å ha jobbet flere år i et grafikkgalleri, begynte jeg for meg selv. Jeg så at det er veldig vanskelig for travle mennesker å holde seg orientert, å finne frem i jungelen av kunstnere og utstillinger, så derfor hadde jeg lyst til å prøve. Jeg følte jeg hadde noe å bidra med. Jeg ville prøve å finne et eget marked og hjelpe publikum.

- Det som driver meg er et behov jeg har for å jobbe med kunst, og ikke minst finne kunst for kundene. Det er en følelsessak for hvert menneske som kommer inn her. Og det er også et mål for meg, at kundene skal utvikle smaken sin, og at jeg kan vise de en vei å gå. Jeg har inntrykk av at folk er veldig flinke til å gå på utstillinger når de er i utlandet. Men jeg er ikke så sikker på om de er så veldig flinke her hjemme.

Kunstnere
- Det å skape en egen stall med kunstnere tar veldig lang tid, fordi du må gjøre det veldig sakte og forsiktig og vite at kunstnerne dine er så solide og i tillegg så genuine at du tør å satse på dem. Skal du klare å skape en suksess for dem, må du vite at de ikke går på akkord med kvalitet. At de fortsatt er der de ønsker å være med sitt formspråk, og ikke minst at de har en utvikling.

- De bør ha et språk som er sitt eget, og ikke en kopiering av andre. En ting er å være inspirert av andre, men at de gjør det på sin måte og har sin teknikk er viktig.

- Det som er viktig når man bestemmer seg for å satse på en kunstner, er at man klarer å gi ham noe, at du jobber så seriøst med vedkommende at han får suksess hos deg. Det er til sist produktet til kunstneren som skal synes. Det er kanskje derfor vi galleristene er til også, for å beskytte personene bak bildene.

Må passe sammen
- Jeg ønsker ingen kontrakt med kunstnerne mine. Jeg vil gi dem frihet, jeg har jo ingen enerett på dem. Men jeg må gi dem støtte. Det er viktig at de føler at jeg tror på dem. At de har et sted å bli synlige her hos meg, og jeg regner med at de blir her hvis jeg gjør en god jobb for dem.

- Og så er det veldig viktig å kunne se at man passer sammen som gallerist og kunstner. For det er litt som et ekteskap, eller et forhold, som utvikler seg. Det kan det ikke skrives noe papir på. Hvis man ikke fungerer underveis og kan ta en diskusjon eller prat rundt tingene, så kan man ikke klare å fortsette. Og da hjelper det ikke med en skrevet kontrakt. For det er mye følelser inni bildet når det gjelder kunst. Jeg kan nesten ikke si selv hvorfor jeg liker den enkelte. Det er bare en magefølelse jeg har, et eller annet jeg "kicker" på.

Fordel å stille ut hos flere
- Det at mine kunstnere også stiller ut i andre gallerier synes jeg bare er en fordel, hvis det ikke er et konkurrerende galleri, og hvis det er et helt annet publikum. Det er veldig greit at de kommer ut til flere. At man er på to forskjellige steder, syns jeg fungerer veldig godt.

- Skulle det bli en suksess og vi ikke har nok bilder av den kunstneren noen av oss, så får det bare være et luksusproblem, som vi får ta når den tid kommer. Men det at vi sprer oss i markedet tror jeg er veldig fint.

- Jeg selger også bilder av kunstnere som hører til i andre gallerier. Jeg har etter hvert et publikum som er krevende, og jeg har kanskje ikke nok kunstnere selv til å tilfredsstille dem. Da spør jeg hver enkelt kunstner direkte om de er interessert i at jeg formidler et salg. Det er mest med tanke på at kunden skal få det han ønsker.

- Jeg går derimot ikke til andre gallerier og spør. Jeg spør kunstneren, så må kunstneren igjen forholde seg til sitt galleri. Noen gallerier krever prosenter av sine kunstnere hvis jeg selger bilder av dem hos meg. Og da deler vi.

- For det er viktig for meg at publikummet mitt får et utvalg kunst som de er fortrolig med. Det at jeg ikke skal selge et bilde av en kunstner som er hos en annen gallerist syns jeg blir litt merkelig. Så det må være lov å spørre.

Veileder kundene
Jeg ønsker ikke å holde separatutstillinger konstant. Det morsomste er å ha flere kunstnere i galleriet. Da kan jeg fortelle og vise kundene rundt, og da ser jeg jo veldig fort hva slags smak de har. Da kan jeg veilede de videre, og foreslå hvilke andre utstillinger de bør oppsøke.

- Jeg prøver å peile meg inn på hva slags smak kundene mine har, og hva slags tilbud jeg kan gi dem som de ikke vet om.
For det første må de komme og vise meg hva de syns er fint hos meg. Så må vi sitte og se; med kunstbøker, websider og kataloger. Jeg har vel lært å se at det er en del kunstnere og en del kunstuttrykk som henger sammen hos de forskjellige kundene som kommer, og hva de liker. Så hvis de først liker en kunstner, kan jeg lettere finne fram andre.

- Men det er ikke alltid det stemmer, for mange er så avanserte, eller så nysgjerrige og åpne at de er ute etter mange typer uttrykk. Det er interessant. Men stort sett har kunden en preferanse, har jeg inntrykk av. Og da må vi bare begynne der, finne hvilke kunstnere som er gode i den sjangeren.

Suksess at kunden kommer tilbake
- Suksess for meg er når de samme kundene kommer tilbake og gjerne vil ha et bilde til av samme kunstneren. Da har det fungert, da har det gitt dem noe. Det har vært et bilde og et utrykk som har skapt noe hos de, og gitt så mye at de faktisk ønsker et til. Og det har skjedd her ganske mange ganger. Da føler jeg at den kunstneren kan jeg gjøre noe for. Eller at de vil ha mer av andre, og finne en bredde.

- Om ti år så skal jeg ha et galleri hvor jeg har fått forhåpentligvis ti av kunstnerene jeg holder på med i dag, til å være godt kjente i Norge. Jeg håper at jeg kan hjelpe dem ut i verden. Målet mitt er å få såpass mange kunstnere opp og ut og kjent at de får suksess. At de klarer å leve av sitt kunstnerskap - og at jeg skal kunne leve av dette.

Galleri Semmingsen - Mob: 905 94 117 - E-post: ah@gallerisemmingsen.no